Samenvoeging administraties

Fusies, overnames of reorganisaties brengen meestal een administratieve samenvoeging van (delen van) organisaties met zich mee. Enerzijds is dat technisch gezien bijna nooit een eenvoudige operatie, maar anderzijds spelen daar ook vele menselijke aspecten een rol in mee (het loslaten van het verleden, het accepteren van een nieuwe omgeving en andere systemen en processen).

 

Waarom in projectvorm?

Om trajecten van samenvoeging van administraties succesvol af te ronden is het van belang om dit goed voor te bereiden en zorgvuldig uit te voeren: met de juiste keuzemomenten, met de juiste betrokkenheid en afstemming, met de juiste communicatie, met de juiste toekomstverwachtingen. 

Een fusie of overname maar ook een reorganisatie heeft een grote impact op vele terreinen. Enkele voorbeelden die spelen op het terrein van 'Personeel en Salaris' zijn:

  • het samenvoegen of integreren van de financiële administraties (met onder andere keuze van systemen, op welke locaties, door welke medewerkers);
  • het samenvoegen van de personeels- en salarisadministraties (met onder andere de keuze van systemen, wel of niet meenemen van historische gegevens, op welke locaties, door welke medewerkers, onder welke bevoegdheden);
  • het integreren van de bestaande pakketten arbeidsvoorwaarden (op welke wijze kan dat administratief worden ondersteund, hoe valt hierover te communiceren);
  • een harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden;
  • een mogelijke conversie naar nieuwe administratieve systemen;
  • het wijzigen van bestaande relevante processen;
  • leerprocessen voor de betrokken medewerkers;
  • contacten met andere leveranciers of systeemconsultants;
  • het werken aan draagvlak en een uniforme cultuur onder medewerkers.

Een aantal van deze issues kunnen op een gelijke wijze een rol spelen bij een omgekeerde uitwerking: bij reorganisaties met een gedeeltelijke sluiting, afstoting of outsourcing van bepaalde diensten. Vaak is het dan zelfs noodzakelijk om aanvullende arbeidsvoorwaardelijke afspraken te maken in de vorm van een Sociaal Plan.

 

Een rol voor Kasis?

Bij een administratieve samenvoeging van (delen van) organisaties is een juiste projectaanpak en een goede communicatie van groot belang. Een project, dat als vanzelfsprekend, mede gedragen en getrokken moet worden door de betrokken professionals uit de organisatie. In veel gevallen is dan externe hulp, begeleiding en deskundigheid meer dan welkom.

Kasis kan u in dergelijke projecten helpen. Kasis kan dit soort veranderingstrajecten aansturen en begeleiden vanaf de initiatiefase tot en met de implementatie.

Op basis van uitgebreide ervaring in salarisadministraties en het samenvoegen van die administraties, kan Kasis assistentie verlenen in dergelijke trajecten en helpen bij het zoeken naar antwoorden en oplossingen op dat gebied.