Fusie en overname

De beslissing om tot een fusie of overname over te gaan is vaak gebaseerd op financieel-economische en mogelijk ook strategische overwegingen. Een onderneming die in een fusie- of overnametraject terecht komt, wordt meteen ook al geconfronteerd met tal van vraagstukken. Datzelfde geldt ook voor reorganisaties.

Vanwege de complexiteit van de materie en de grote invloed van de omstandigheden op de specifieke situatie, zijn voor fusies, overnames en reorganisaties maatwerkoplossingen vereist. Begeleiding door experts is bijna altijd noodzakelijk. Dat geldt ook voor alles rondom 'Personeel en Salaris'.

 

Welke vraagstukken brengt dat mee?

Op het gebied van 'Personeel en Salaris' zijn er in geval van fusie en overname al direct een aantal concrete vragen te stellen die van een antwoord of oplossing moeten worden voorzien.

  • Binnen welke juridische kaders vindt die fusie of overname plaats?
  • Op welke wijze wordt het duidelijk welke investering gedaan moet worden?
  • Is, en zo ja in hoeverre, de Wet Overgang van ondernemingen op de fusie of overname van toepassing?
  • Welke zijn de partijen die in het overleg betrokken zijn?
  • Op welke wijze kan er één nieuwe organisatie gaan ontstaan?
  • Op welke wijze raakt de fusie of overname de werknemers?
  • Hoe gaan de verschillende culturen van de medewerkers in elkaar over?

Een fusie of overname heeft een grote impact op vele terreinen. Rondom 'Personeel en Salaris' zijn bij een fusie of overname meerdere belangrijke aspecten die de volledige aandacht behoeven:

  • De arbeidsrechtelijke kant van de relatie tussen werkgever en werknemer,
  • De arbeidsvoorwaardelijke gevolgen voor de werknemers,
  • De administratieve gevolgen voor de werkgever,
  • De persoonlijke beleving van de medewerkers,
  • Draagvlak en een uniforme cultuur onder medewerkers.

Om in te spelen op gewijzigde omstandigheden is soms reorganiseren de noodzakelijke stap. Dat kan dan bijvoorbeeld in de vorm van: personeelsreductie, procesoptimalisatie, afslanking, herstructurering of afstoten van de bedrijfsactiviteiten, verhuizing of (gedeeltelijke) sluiting van de onderneming, samenwerking zoeken met een ander bedrijf.

Meer informatie

Een reorganisatie is ingrijpend, de impact is altijd groot. Elke ingreep heeft mogelijk arbeidsrechtelijke, arbeidsvoorwaardelijke, sociale, emotionele, financiële en administratieve gevolgen, zoals:

  • werknemers krijgen andere functieomschrijvingen of taken,
  • werknemers moeten een andere (lagere) functie of een langere reistijd accepteren of zelfs verhuizen,
  • werknemers verliezen hun baan als herplaatsing niet mogelijk is,
  • arbeidsvoorwaarden kunnen veranderen,
  • de administraties worden samengevoegd of worden nieuw opgezet en ingericht,
  • de werkprocessen kunnen wijzigen,
  • er kunnen andere systemen en applicaties worden geïntroduceerd.

Het zijn allemaal gevoelige zaken, die zorgvuldig met de betrokken partijen moeten worden afgestemd: de werknemers, de medezeggenschap, de toezichthouders, de vakbonden en ook het UWV.

In Nederland is rond bedrijfsreorganisaties een groot aantal wetten, regels en afspraken ontstaan. Ze staan borg voor een zorgvuldige gang van zaken, maar kunnen daardoor een reorganisatie ook complex maken.

 

Wat kan Kasis hierin betekenen?

Kasis kan u, binnen het kader van fusie of overname, adviseren en ondersteunen bij:

  • het beantwoorden van vele vraagstukken op het gebied van de toepassing van het wettelijk minimumloon of minimum aantal verlofdagen en op het gebied van CAO's,
  • de interpretatie, de toepassing en implementatie van voorschriften uit de CAO,
  • de interpretatie en de toepassing van wettelijke en fiscale regelgeving,
  • het samenvoegen van de personeels- en salarisadministraties,
  • het samenvoegen of integreren van de financiële administraties,
  • een mogelijke conversie naar nieuwe administratieve systemen,
  • het vergelijken van verschillende cao’s en bedrijfsregelingen en voorstellen doen tot harmoniseren,
  • het ontwikkelen en implementeren van complete arbeidsvoorwaardenregelingen,
  • het eenduidig en transparant beschrijven van uw regelingen in een Arbeidsvoorwaardenoverzicht, mede gericht het communiceren naar uw medewerkers,
  • het optimaliseren van de administratieve processen en het verminderen van uw kosten.

Kasis kan veranderingstrajecten op het gebied van administraties en arbeidsvoorwaarden aansturen en begeleiden, vanaf de initiatiefase tot en met de implementatie.

Op basis van onze uitgebreide ervaring in salarisadministraties en het samenvoegen of converteren van die administraties, kunnen wij assistentie verlenen in dergelijke trajecten en helpen bij het zoeken naar antwoorden en oplossingen op dat gebied.