Fiscale wet- en regelgeving

Iedere persoon en iedere organisatie valt onder de fiscale regelgeving. Het geheel aan wet- en regelgeving is complex.

Als u personeel in dienst heeft, zijn vele fiscale regels daarop van toepassing. Daarnaast heeft u onder andere ook te maken met het arbeidsrecht, regelgeving rondom minimumbeloning en verlofrechten en de cao-regelgeving.

Als ondernemer heeft u bovendien ook te maken met de regelgeving van de omzetbelasting, en mogelijk geldt voor u ook de regelgeving van de vennootschapsbelasting.

Als particulier valt u onder de regelgeving van de inkomstenbelasting.

Dat geheel aan regelgeving kan in sterke mate bepalend zijn voor uw bedrijfsvoering en de wijze waarop u uw onderneming kunt inrichten. Vele bepalingen leggen een belangrijke claim op een correcte administratieve organisatie. In veel gevallen kan deskundige advisering of ondersteuning daarbij welkom zijn.

Kasis kan u advies bieden en ondersteunen bij:

  • het opzetten en inrichten van een optimale administratie,
  • de toepassing en uitvoering conform de fiscale wet- en regelgeving,
  • het zoeken naar antwoorden en oplossingen over arbeidsvoorwaardelijke regelingen in relatie tot de fiscale wet- en regelgeving,
  • de relevante implementatie en communicatie.

Hieronder worden enkele relevante onderwerpen uit de ficscale wet- en regelgeving nader toegelicht.

 

Fiscale regelgeving, algemeen

Als u personeel in dienst heeft, is er veel fiscale wet- en regelgeving van toepassing waar u rekening mee moet houden. De fiscale wet- en regelgeving bepaalt onder andere hoe u:

  • uitvoering moet geven aan de identificatieplicht, zoals het controleren van de gegevens en geldigheid van identiteitsbewijzen;
  • de administratieve voorschriften moet volgen, waaronder ook de inrichting van de boekingen (denk hierbij ook aan de Werkkostenregeling);
  • handelt bij het betalen van salaris (minimumloon, de verplichte inhoudingen van premies en loonbelasting);
  • zorgdraagt voor een juiste en tijdige loonaangifte en afdracht loonheffingen;
  • moet omgaan met de wijzigingen die zich bijna jaarlijks aandienen.

Er zijn risico's aan verbonden indien u niet op de juiste manier de fiscale regelgeving en sociale verzekeringswetten toepast. Kasis kan u helpen bij de toepassing en uitvoering conform de fiscale wet- en regelgeving.

Meer informatie

Kasis kan u helpen met de volgende vragen:

  • Wat zijn voor u de gevolgen voor de loonheffingen bij een overname of juist het inkrimpen van een organisatie?
  • Bent u overgestapt op de werkkostenregeling maar weet u niet of het wel helemaal goed gaat?
  • Wilt u buitenlandse werknemers in dienst nemen, inlenen of medewerkers detacheren?
  • Werkt u met zelfstandigen? En wat moet er dan gebeuren met betrekking tot de loonheffing?
  • Wenst u iets in het arbeidsvoorwaardenpakket te wijzigen of een individueel keuzesysteem in te voeren of aan te passen?
  • Bent u op zoek naar afdrachtkortingen en loonkostensubsidies?
  • Bent u bezorgd over wat de fiscus zal vinden bij een looncontrole?
  • Hoe draagt u zorg voor het toepassen van de voortdurend veranderende wetgeving?
  • Hoe kunt u de medewerker uitleggen wat de samenhang is tussen de Loonheffingen, Inkomstenbelasting en Toeslagen?

Kasis kan u advies geven en ondersteunen bij het zoeken naar uw antwoorden en oplossingen over arbeidsvoorwaardelijke regelingen in relatie tot de fiscale wet- en regelgeving. Natuurlijk helpen wij dan ook bij de relevante implementatie en communicatie.

 

De Werkkostenregeling

De werkkostenregeling (WKR) is een fiscale regeling die een grote impact heeft of kan hebben op arbeidsvoorwaardelijke regelingen, de salarisadministratie en ook de gehele financiële administratie. Vanaf 2015 moet die regeling verplicht worden toegepast.

Kasis is er binnen dit traject van de Werkkostenregeling voor u om ondersteuning te bieden en te adviseren:

  • op inhoudelijke kennis van de regeling;
  • bij de opzet en uitvoering van een inventarisatie en een analyse daarop;
  • bij het formuleren van voorstellen tot aanpassing van arbeidsvoorwaardelijke regelingen;
  • bij de administratieve implementatie: de aanpassingen en proceswijzigingen.

Meer informatie

Inhoud en werking van de Werkkostenregeling

De Werkkostenregeling is al vanaf van 1 januari 2011 van kracht. De oude vrijstellingen in de loonheffing voor vrije vergoedingen en verstrekkingen zijn daarmee vervallen. Volgens de Werkkostenregeling kunt u nog maximaal 1,2% van uw totale fiscale loonsom besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan uw werknemers. Naast een aantal vergoedingen en verstrekkingen die altijd bij de individuele werknemer moeten worden belast, is er een aantal categorieën die binnen de forfaitaire ruimte onbelast kunnen worden vergoed of verstrekt.

Over het bedrag aan vergoedingen en verstrekkingen boven de vrije ruimte is in beginsel loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80% verschuldigd (dus ten laste van de werkgever) maar u kunt er ook voor kiezen om bovenmatige vergoedingen en verstrekkingen bij de werknemers als 'regulier' loon te belasten. Naast de mogelijke last van de 80% eindheffing zijn er ook voordelen binnen de werkkostenregeling:

  • U kunt tot een vast percentage van de loonsom onbelast vergoeden en verstrekken.
  • U hoeft geen rekening meer te houden met de voorwaarden en beperkingen van de oude regels voor vrije vergoedingen en verstrekkingen: u krijgt meer vrijheid.
  • U kunt de vergoedingen en verstrekkingen in de zgn. vrije ruimte onderbrengen en ze zo onbelast aan werknemers laten toekomen.
  • U hoeft de meeste vergoedingen en verstrekkingen niet meer op werknemersniveau in uw loonadministratie te registreren, en dus ook niet meer te verwerken in de loonstroken.

Ook binnen de werkkostenregeling is het nog mogelijk om belast loon om te zetten in een onbelaste vergoeding of verstrekking volgens het zgn. cafetariasysteem. Dit kan in sommige gevallen interessant zijn voor zowel de werkgever als voor de werknemer.

Kasis kan u ondersteunen bij en adviseren op inhoudelijke kennis van de Werkkostenregeling.

Wenst u nog een onderzoek met betrekking tot het toepassen van de Werkkostenregeling? Wij helpen u graag bij het inventariseren van de verschillende vergoedingen en verstrekkingen. Wij kunnen, samen met u, in een inventarisatietool alle werkkosten op een rijtje zetten, zodat u weloverwogen de juiste keuzes kunt maken en zicht kunt hebben op de mogelijke arbeidsvoorwaardelijke en administratieve consequenties.

De Werkkostenregeling kan aanleiding zijn om arbeidsvoorwaardelijke regelingen en afspraken opnieuw te beoordelen en te optimaliseren. Denk hierbij aan het cafetariasysteem, gewijzigde afspraken, het (her)schrijven van een bedrijfsreglement en instructies voor boekingen in de administratie. Wij kunnen vakkundig met u meedenken om te komen met oplossingen voor alles wat er moet gebeuren om de administratie in te richten voor de Werkkostenregeling.

De Werkkostenregeling brengt met zich mee dat er een goede samenwerking en afstemming moet zijn tussen de salarisadministratie en de financiele administratie. De periodieke loonaangifte bestaat hierdoor niet meer alleen uit de opgave van gegevens die uit de salarisadministratie voortkomen, maar ook uit de relevante gegevens uit de financiele administratie.

Kasis kan u binnen dit traject van de Werkkostenregeling ondersteunen en adviseren, wij hebben de expertise om uw vragen over de werkkostenregeling te beantwoorden.

 

Loonaangifte

U moet als werkgever periodiek aangifte doen voor de loonheffingen (loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet). In nagenoeg elk softwarepakket of bij elke salarisverwerker komen de relevante gegevens voor de aangifte direct beschikbaar. Ook is er in de salarisverwerking berekend hoeveel loonheffingen u moet afdragen. Op basis van de Werkkostenregeling moeten er in de aangifte mogelijk nog aanvullende gegevens uit de financiële administratie worden opgenomen.

Wat is er opgenomen en wat wordt er doorgegeven in de loonaangifte?

  • De individuele loongegevens uit een salarisverwerking.
  • De grondslagen voor en de berekening van de premies werknemersverzekeringen.
  • De grondslagen voor en de berekening van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
  • De grondslagen voor en de berekening van de loonbelasting en premies Volksverzekeringen.

De gegevens uit de loonaangifte worden opgenomen in de polisadministratie die beheerd wordt door de Belastingdienst en het UWV. De gegevens kunnen door meerdere instanties worden gebruikt. De Belastingdienst gebruikt de gegevens onder andere voor het toetsen van inkomensafhankelijke regelingen, het toekennen van toeslagen en de vooraf ingevulde aangifte voor en controle op de inkomstenbelasting. Het UWV gebruikt de gegevens voor de polisadministratie, om rechten en hoogte van uitkeringen vast te stellen, zoals een WIA- of een WW-uitkering. Het CBS en gemeenten maken gebruik van de gegevens uit de polisadministratie.

Het is dus niet alleen voor uw eigen administratie erg belangrijk dat de gegevens actueel, juist en volledig zijn.

Voor de werkgever gelden met betrekking tot de loonaangifte een aantal belangrijke punten:

  • Het is meer dan wenselijk dat de financiële administratie een goede aansluiting kent bij de resultaten van de salarisverwerkingen.
  • Een goede aansluiting vereist behalve een correcte salarisverwerking ook een juiste opbouw van de journaalpost voor de financiële administratie.
  • Met de toepassing van de werkkostenregeling is het geheel van de financiële administratie nog veel belangrijker voor de periodieke loonaangifte.
  • Voor een juiste en tijdige loonaangifte is het belangrijk om het proces op een juiste manier te beleggen in de organisatie.

Kasis kan, in samenhang met de andere onderdelen in het proces, adviseren en ondersteunen bij een juiste inrichting en uitvoering van dit proces. Ons fiscaal advies gaat verder dan alleen het verzorgen van een aangifte.

 

Omzetbelasting BTW

Als ondernemer hebt u te maken met de regelgeving van de omzetbelasting (BTW: belasting toegevoegde waarde). De Belastingdienst heeft u een BTW-nummer gegeven. Daarmee begint een traject van administratieve voorschriften:

  • U bent verplicht het BTW-nummer op uw facturen te vermelden.
  • Ook moet u een overzicht bijhouden van alle verzonden en ontvangen facturen.
  • Periodiek moet u een BTW-aangifte doen en de verschuldigde omzetbelasting afdragen.

BTW is de belasting die betaald moet worden over de omzet. De omzet is de vergoeding die u bij de klant in rekening brengt voor uw producten en diensten. De BTW wordt berekend in de prijs voor uw producten of diensten. De btw moet berekend worden over de totale vergoeding en alle bijkomende kosten (hieronder vallen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten en dergelijke). De regelgeving btw kent verschillende tarieven. Welk BTW-tarief u moet toepassen, hangt af van het soort goederen of diensten dat u levert.

De BTW die u ontvangt van uw klanten moet worden afgedragen aan de Belastingdienst. De BTW die u zelf over de inkopen en kosten hebt betaald aan uw leveranciers, mag u daarvan aftrekken. U betaalt dus BTW over het verschil tussen uw inkoopprijs (inclusief kosten) en verkoopprijs.

De systematiek achter deze wijze van belastingheffing vereist een correct ingerichte administratie van alles wat u 'inkoopt', aan kosten maakt en factureert. Een juist bijgehouden administratie zal ook direct de cijfers opleveren die nodig zijn voor de periodieke aangifte en afdracht. Die juist bijgehouden administratie veronderstelt kennis van de geldende wetsvoorschriften en actuele aanpassingen en wetswijzigingen.

Kasis kan u advies bieden en ondersteunen in dit traject. Ons fiscaal advies gaat verder dan het doen uw belastingaangifte.

 

Vennootschapsbelasting

De gekozen rechtsvorm van uw onderneming of organisatie heeft juridische, fiscale en organisatorische gevolgen. Is de rechtsvorm een besloten vennootschap (bv) of een naamloze vennootschap (nv), dan valt u onder de regelgeving van de vennootschapsbelasting. Dat bepaalt een aantal administratieve voorschriften, waarvan de aangifte vennootschapsbelasting de belangrijkste is.

De vennootschapsbelasting wordt berekend over het belastbare bedrag in een boekjaar. Vaak is dat boekjaar gelijk aan het kalenderjaar. Het belastbare bedrag is de winst verminderd met de verrekenbare verliezen.

Bij het vaststellen van de winst en het belastbare bedrag zijn veel regelingen van toepassing die ook gelden voor ondernemers in de inkomstenbelasting. Voorbeelden hiervan zijn: de investeringsaftrek, enkele speciale fiscale reserves waaronder de oudedagsreserve voor ondernemers.

De vennootschapsbelasting is een belasting over de winst. De Belastingdienst maakt een formeel onderscheid voor belasting over winst tussen de begrippen 'lichamen' en 'natuurlijke personen'. Lichamen (zoals bedrijven en organisaties) moeten aangifte vennootschapsbelasting doen. Natuurlijke personen (zoals eenmanszaken) betalen belasting over de winst via de inkomstenbelasting en zijn dus vrijgesteld van een aangifte vennootschapsbelasting. 

De aangifte van de vennootschapsbelasting is aan veel regels gebonden. Regels die nauw moeten worden nageleefd.

De ideale situatie is natuurlijk dat de aangifte voor de vennootschapsbelasting zodanig is opgesteld dat er, met gebruikmaking van de laatste regelgeving en helemaal in de pas met de wettelijke voorschriften, geen mogelijkheid onbenut is gelaten om de belastingheffing tot een minimum te beperken.

Kasis kan u advies bieden en ondersteunen in dit traject. Ons fiscaal advies gaat verder dan het doen uw belastingaangifte.

 

Inkomstenbelasting

Als basis voor de berekening van de inkomstenbelasting geldt: inkomen uit werk en woning (winst uit onderneming, loon uit dienstbetrekking, resultaat uit overige werkzaamheden, inkomsten uit eigen woning) en inkomen uit vermogen.

Winst uit uw onderneming is dus onderdeel van uw inkomen uit werk en woning (in box 1). Een goede administratie waaruit die winst blijkt is dan een belangrijk vereiste. Verder vult u de inkomsten en aftrekposten in die u als privépersoon hebt, zoals hypotheekrente, alimentatie en dergelijke.

Als ondernemer kunt u, indien u voldoet aan de voorwaarden, in aanmerking komen voor een aantal belasting verlagende faciliteiten. Enkele voorbeelden hiervan zijn de:

  • ondernemersaftrek (is een aftrekpost op uw winst en bestaat uit: de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek);
  • meewerkaftrek voor uw fiscale partner;
  • mkb-winstvrijstelling;
  • oudedagsreserve voor ondernemers.

Het is moeilijk om alle relevante aspecten van de inkomstenbelasting te kennen, laat staan om op de hoogte te zijn en te blijven van de meest actuele regelgeving en mogelijkheden. Het zou jammer zijn indien u hierdoor teveel belasting zou betalen of ongemerkt tegen de regels handelt.

Kasis kan u advies bieden en ondersteunen bij alle relevante aspecten van de inkomstenbelasting. Ons fiscaal advies gaat verder dan het doen uw belastingaangifte.